۱۳۸۹ فروردین ۳, سه‌شنبه

ساختمانی از ننگ یک قوم


ترکان بنا به سرشت خود، در هر گوشه از دنیا مشهور به خونریزی و نابودگری هستند. نمونه آن در روسیه، تاریخ روسیه را به شدت دگرگون کرد. ضعف داخلی سیاسی روسیه تزاری در قرن 16 میلادی، باعث شد که ترکان وحشی تاتار در بخش "خانات غازان" سر به شورش بکشند و دست حکومت مرکزی روسیه را از سیبری دور کنند.

250px-KazanKhanate1500.png

ترکان وحشی تاتار نه تنها در منطقه "خانات غازان" خود را جدا کردند، بلکه دست به پاکسازی قومی زده و صدهاهزار انسان از اقوام دیگر را کشتند و یا پاکسازی قومی نمودند. ضعف حکومت مرکزی روسیه به جایی رسید که رهبر تاتارها با نام "اولوغ محمد" رویای تصرف مسکو را در سر داشت و به آن مسیر لشگرکشی نمود. اما تاتارها، "ایوان چهارم" ملقب به "ایوان مخوف" را دست کم گرفته بودند.

120px-IoannIV_reconstruction_by_Gerasimov02.jpg

این تزار روسی که شطرنج باز مشهور و ماهری بود، در صحنه نبرد از تاکتیکهای شطرنج بهره گرفته و به زودی به نتایج درخشانی دست یافت. او با باز کردن جبهه های دروغین در مکانهای مختلف، تاتارهای ترک را وادار کرد تا قوای خود را در امتداد کل جبهه پخش و پلا سازند. در ضمن ایوان مخوف با صرف وقت و هزینه زیاد، ماموران مخفی زیادی را عازم مناطق تاتار نشین کرد که افسانه "میشل استروگف" جزئی از این حرکت تاکتیکی ایوان مخوف میباشد. این رمان تخیلی که از حقایق آن زمان نشئت گرفته شده بود، توسط "ژول ورن" به سال 1876 نوشته و چاپ شد.
به محض وقوع اولین پیروزی قوای روس بر ترکان تاتار وحشی، ایوان چهارم دستور ساختن کلیسای بزرگ "بازیلیوس مقدس" در محل کنونی خود "میدان سرخ مسکو" به سال 1552 را داد. ولی سه سال بعد ایوان چهارم دستور خراب کردن این بنای چوبی را داده و به آرشیتکت معروف روسی "Postnik jakovlev" دستور ساخت بنایی نو را داد. این بنا، یکی از مشهورترین بناهای دنیا شده است. پس از هر پیروزی بر ترکان وحشی تاتار، به این کلیسا یک گنبد اضافه شد که بنای زیر آن گنبد، خود یک کلیسا میباشد که تعداد آنها در مجموع 8 عدد میباشند. جالب است بدانید که لقب "مخوف" از زبان روسی به فارسی، انگلیسی و یا آلمانی به اشتباه ترجمه شده. معادل فارسی Grosny همانا "سختگیر" میباشد و نه مخوف.

270px-Basil-cathedral-morning.jpg

بنابراین کلیسای "بازیلیوس مقدس" سمبل نابودی ترکان وحشی تاتار و پیروزی تمدن بر وحشیگری میباشد.

۲ نظر:

ايتگووان گفت...

Yorumunuz kaydedildi, blog
sahibinin onayından sonra
gösterilecek

اهميت موضوع فقط اين است كه چرا پان توركي جوابي ندارد كه بگويد چون تاييده اش بايد زير نظرتان باشد
به نظرم من بايد يك ميليون و دويستو چند هزار نوع موجود زنده روي زمين رو جمع كرد و همشونو ريدوند به وطن پرستي كه معيارهاشو پان ايرانيسم تزوج الامي تعيين ميكنه
امروز نه دين و نه فرچنگ (فرهنگ) تبليغاتي راز بقاي كشورهاي مثل ايران است و نه فاشيسم بازي امثال خارج نشيني مثل شما
پس
زنده باد توركيه كشور دوست و هم زبانم

TEHRANiiiii گفت...

Damet garm Dadashii




PERSIAN GULF