۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

آی یاکاموز دارم، آی یاکاموز!


از اینکه پانترکان به طرز عجیبی قومپرست و در عین حال بیسواد میباشند، بر هیچ خلقی پنهان نمانده است. این نوشتار را هم از روی تفریح مینویسم، وگرنه بیشعوری پانترکان چیز تازه ای نیست.
چندی پیش پانترکان آدمخوار با رتق و فتق خبر دادند که باز هم سازمان ملل افتخار این را داشته که از فرهنگ (بخوانید کولتور) ترکی، چیزی را معرفی کرده و بدان جایزه ای هم بدهد.
ایشان ادعا دارند که واژه "یاکاموز" به عنوان بهترین واژه سال از طرف سازمان ملل انتخاب گشته و این نشان دهنده "زیبایی" زبان ترکی میباشد.
من تا به حال از این نوع جایزه چیزی نشنیده بودم.
با کمی تحقیق در اینترنت، خواهید دانست که "یاکاموز" واژه ای "یونانی" میباشد و به موجوداتی تک سلولی اطلاق میگردد که کف دریاچه و یا رودخانه و یا دریا زندگی کرده و نور ماه را در خود ذخیره و انعکاس میدهد (bioluminescense) . نام علمی این موجودات تک سلولی Noctiluca scintallans میباشد. یونانیان قدیمی که به علم مدرن دسترسی نداشتند، با دیدن این پدیده از آن یک موجود افسانه ای ساختند و آن را "یاکاموز" نامیدند.

Noctiluca scintallans

خودارضائی فقط جنبه جنسی ندارد. خودارضایی میتواند عقده حقارت افراد و اقوامی را با دزدیدن اشخاص و واژه های سرشناس تخفیف و تسکین دهد. در میان ترکان، دزدیدن چهره های تاریخی از ملل دیگر بسیار رواج دارد.

در لینک زیر لیستی از کلماتی را میبینید که از زبان یونانی وارد زبان ترکی شده اند که واژه یاکاموز را زرد رنگ علامت زده ام.(تقریبا آخر جدول)


۱ نظر:

ناشناس گفت...

کارهات مستند و واقعاً شاهکاره
موفق باشی
sina

turke-khar.blogfa.com