۱۳۸۸ مهر ۱۷, جمعه

شریف تر ازترکان


یکی از تراژدیهای قومی که در ترکیه به وقوع پیوسته، ماجرای
Mum söndü میباشد.

همانطور که میدانید کشور ترکیه، یک کشور کثیر الاقوام (به قول پانترکها: کثیر المله. لابد هر قوم ترکیه یک پاسپورت و تبعیت جدا دارد) میباشد.

در ترکیه این اقوام (ملتها) سکونت دارند: ترک، کرد، زازا، عرب، آلبان، چرکس، گرجی، آبخاز، ارمنی، آرامی، بوسنی، بلغار، یونانی، لاز و چچن.

غیر از ترکها و معدودی دیگر که از زمان سلجوقیان مهاجرت کرده اند، بقیه از اهالی بومی این کشور نو بنیاد هستند.

در این کشور عموما مسلمانان سنی و شیعه زندگی میکنند. بنا به آماری نامشخص، بین 15 تا 25 درصد از مسلمانان آنجا شیعه میباشند که شیعیان ترکیه را علوی مینامند.

از آنجایی که علویان ترکیه از زمان عثمانیان همیشه نیم نگاهی به سوی ایران داشته اند و خواهان الحاق به ایران بوده اند، ایشان همیشه مورد بیمهری ترکان بوده اند. علویان ترکیه از قومیتهای(ملتها) ترکان و کردان تشکیل میشوند.

ترجمه Mum söndü یعنی: "شمع خاموش شد".

ترکان ترکیه از زمان عثمانیان این عقیده را میان مردم رواج داده اند که اگر شمعی در خانه یک علوی شیعه خاموش گردد، به این معناست که پسر دارد با مادرش همبستر میشود!

این امر از حالت توهین به یک حالت باور و یقین در فرهنگ جاری اتراک مانیفست شده است. این حالت به حدی غم انگیز است که اگر دوستان به Chat room ترکها سر بزنند و یا در Google جستجو کنند، میبینند که اتراکی که قدری بهتر فکر میکنند، این باور را دارند که نه همه شیعیان علوی، بلکه فقط معدودی از ایشان با مادران خود همبستر میشوند!

۳ نظر:

گوز مراد گفت...

سلام افشین جان
بحث و ادعای ترک احمق را در وبلاگ بچه پارس در مورد عدم تجانس جنسیتی اسمها دیدید. جالب اینجاست که منبع این ترک نادان وبلاگی در اینترنت بود که چندتا از این اسامی را در بخش طنز اورده بود و او همین چند اسم را نیز گزینش کرده بود.
واقعا چقدر اینها موثقند! این متن تحقیقی برای اشنایی امارگیران با نامهای عجیب است تا به امار گیران در گرفتن امار دقیق کمک کند.

در بخش عدم تجانس جنسیتی که موضوع بحث ماست محقق به وضوح قید میکند که این نا همگونی در استان اذربایجان شرقی است و "استان دیگری را ذکر نمیکند"!

این ترک نادان منبع خود را ثبت احوال"http://www.sabteahval.ir/Default.aspx?tabid=65" ذکر کرده در صورتی که بنده با کمی کنکاش دیدم منبع مربوط به اداره

گوز مراد گفت...

سلام

*فکر میکنم متن اول را ناقص فرستادم اگر انتهای این متن با اولی اختلاف داشت این متن را چاپ کن

بحث و ادعای ترک احمق را در وبلاگ بچه پارس در مورد عدم تجانس جنسیتی اسمها دیدید. جالب اینجاست که منبع این ترک نادان وبلاگی در اینترنت بود که چندتا از این اسامی را در بخش طنز اورده بود و او همین چند اسم را نیز گزینش کرده بود.
واقعا چقدر اینها موثق و بی طرف هستند!

این متن تحقیقی برای اشنایی امارگیران با نامهای عجیب است تا به امار گیران در گرفتن امار دقیق کمک کند.

در بخش عدم تجانس جنسیتی که موضوع بحث ماست محقق به وضوح قید میکند که بیشترین مقدار این نا همگونی در استان اذربایجان شرقی است و "استان دیگری را ذکر نمیکند"!

این ترک نادان منبع خود را ثبت احوال"http://www.sabteahval.ir/Default.aspx?tabid=65" ذکر کرده در صورتی که بنده با کمی کنکاش دیدم منبع مربوط به مركز آمار ايران است."http://www.sci.org.ir/"

اصلا این خرفت چه میداند منبع چیست!

این هم لینک منبع:
http://www.sci.org.ir/content/userfiles/_sci/sci/images/articles/stat.pdf

ماه به خون نشسته گفت...

تمدن یعنی دشنام، یعنی نفرت، یعنی کینه، یعنی آثار ستم هزاران سال برگرده پشت اجداد من

راست است که من از سرزمینی امده ام و آن ها از سرزمین هایی

من از نژادیم و آن ها از نژادی

اما این ها تقسیم بندی های پلیدی است تا انسان ها را قطعه قطعه کند

و خویشاوندان را بیگانه بنماید و بیگانگان را خویشاوند.

000 که همه آثار عظیمی که در طول تاریخ

تمدن ها را ساخته اند بر استخوان های اسلاف من ساخته شده اند.

000 در میان انبوه دخمه ها نشستم

دیدم چنان است که پنداری همه آن هایی که در دخمه خفته اند برادران منند.

دیدم چه رابطه ی خویشاوندی نزدیکی است

میان من و خفتگان این دخمه ها

000 به اقامت گاهم بازگشتم

به برادری از گروه بی شمار بردگان نامه ای نوشتم.

آری این چنین بود برادر

از:معلم شهید دکتر علی شریعتی