۱۳۹۷ تیر ۳۰, شنبه

چه کسانی به بیماری توطئه دچار میشوند؟ نتیجۀ بررسیهای یک کمیسیون در آلمان

عصر اینترنت به همۀ انسانها نوید رشد و بلوغ فکری و خلاصی از خرافات و کژراهیها را میداد که در حال حاضر عکس آن حاکم است.
اگر کسانی پس از جنگ جهانی دوم "هولوکاست" را افسانه و نوعی توطئه میدانستند،  این امر شاید به این موضوع خاتمه پیدا میکرد. در حال حاضر ولی ما با ده  ها تئوری توطئه سر و کار داریم که که دود را از سر فرهیختگان به پرواز درمیآورد.
بیاید با چند تئوری رایج فعلی و پر طرفدار آشنا شویم:
1- AIDS وجود ندارد و افسانه ای ساخته و پرداختۀ شرکتهای داروسازی جهت فروش محصولات تقلبی خود است.
2- آمریکا ابرهای کشورهای دنیا را میدزدد تا به علت خشکسالی آنها را به زانو درآورد.
3- سرطان وجود ندارد تا بتوان به مردم بدبخت دارو فروخت.
4- زمین صاف است و گرد نیست و ناسا میخواهد به ما کلک بزند.
6- آمریکاییها هرگز بر سطح ماه نبودند.
7- ...
جالب اینکه بزرگترین مقصر از دید ایشان آمریکا میباشد و روسها و چینیها نقشی در توطئه ها  ندارند!
کمیسیونی در آلمان با شرکت اساتید دانشگاههای مختلف مامور شد که علل باور تعدادی از مردم به تئوریهای توطئه را بررسی کند. نتایج این بررسیها حدود چند هفته پیش اعلام گردید و برای مقابله با آن راههایی پیشنهاد شد. 
کمیسیون به این نتیجه رسید که عموم کسانی که به توطئه باور داند، الزاما بیسواد نیستند. گرچه بسیاری از ایشان اکثرا کم سواد میباشند. در ضمن هوش این افراد الزاما کم نیست.  علاوه بر آن، این افراد به کتابخانه و اینترنت دسترسی دارند. گرچه این افراد به معنای واقعی کلمه "کتابخوان" هم نیستند. ایشان کتابهای گلچین شده را میخوانند و عمدا از خواندن کتابهای دیگر سرباز میزنند چرا که نیازی به خواندن این کتابهای "اشتباه" نمیبینند. این کتابهای گلچین به طرز عجیبی عامیانه و ساده نوشته شده اند.
حالا خود را محکم بگیرید تا از صندلی نیافتید!
کمیسیون دلیل اصلی افراد معتقد به توطئه را "نفهمیدن" متون علمی و نتوانستن تجزیه تحلیل این متون دانست. از دلایل آن میتوان از عوامل ارثی و عصبی و یا عدم تمرکز حواس و یا عدم توانایی ایشان به تجزیه تحلیل متون در مراحل ابتدایی مدرسه بوده است.
معنی دیگر نتیجه گیری این کمیسیون این است که این افراد با اینکه قادر به خواندن کلمات هستند، ولی معنی کلمات را نمیفهمند. از آنجایی که این کلمات را در جایی شنیده اند، فقط گمان میکنند که معنی آن را میدانند و این امر برای ایشان کافیست.
در ضمن فقط دانستن معنی یک کلمه کافی نیست. هر کلمه در جای جای جمله معنی خود را دارد. در ضمن این افراد قابل به درک کانتکس کلمات در جمله ها نیستند. و معنی جملات و کانتکس این جملات در یک متن را نمیفهمند.
نتیجه اینکه اگر این افراد از نظریه ای خوششان بیاید، توضیح رد این نظریه را نفهمیده و آن توضیح را در بخش "دروغ" و توطئۀ مغز خود بایگانی میکنند. این هم نوعی اختلال روانی میباشد.
نتیجه گیریهای این کمیسیون، یک آمارگیری در سال 2007 را کاملا تایید کرد. در این آمارگیری به این نتیجه رسیده شده بود که در مجموع 90 درصد از شنوندگان اخبار، آن را نمیفهمند. آن هم در آلمان و در قلب اروپا. حالا این آمار را با آمار کشورهای خرافاتی-اسلامی و جهان سومی مقایسه کنید.
این کمیسیون پیشنهاداتی نمود که به طور مثال رادیوی Deutschland Funk سریعا به آن جامۀ عمل پوشانید: اخبار آلمان و جهان به زبان ساده!
اولین بار که این اخبار را شنیده بودم، داشتم از خنده میمردم. این اخبار انگار برای یک کودک 5 ساله هستند. مثال آن را برایتان میآورم:
- "... امروز خانم آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از یک بیمارستان دیدار کرد. آنگلا مرکل رئیس آلمان است و آدم مهمی میباشد..."!!!!
- "... هم اکنون نتایج فوتبال را اعلام میکنیم. فوتبال یک نوع بازی با توپ میباشد که میان دو تیم برقرار میشود..." !!!!
و به این ترتیب.
ولی در یک لحظه دیگر نخندیدم. در همان لحظه متوجه شدم که دولت آلمان مراقب و محافظ ملت خود است و مشکلات ملت را جدی میگیرد.
حالا گاهی در رفع مشکلات موفق است و گاهی ناموفق. مهم این است که خود را مسئول میداند.
درضمن تحقیقاتی در سال 2017 نشان میدهند که انسانهای تنها و غیر اجتماعی بیشتر به باور توطئه گرایش دارند تا انسانهایی با روابط سالم اجتماعی. ضمیر ناخودآگاه ایشان به دنبال اشتراک با یک گروه میباشد تا تنهایی ایشان برطرف گردد.

هیچ نظری موجود نیست: