۱۳۹۷ تیر ۲۵, دوشنبه

چرا یهودیان در دنیا چهرۀ متناقضی از خود نشان میدهند

تا حدود 25 سال پیش بر این گمان بودم که یهودیان مانند مسلمانان به چند کیش تقسیم میگردند و ماجرا به همین سادگی خاتمه میبابد. 
همانطور که مسلمانان شیعه، سنی، اسماعیلی و غیره دارند، یهودیان نیز فرقه های مختلف دارند. علاوه بر آن برای یهودیان بسیار مهم است که یک هم کیش ایشان سفاردی و یا اشکنازی و یا مزراحی  و خزر میباشد. یعنی از کجای دنیا میباشد. این امر برای من حاشیه ای بود.
30 سال پیش به دعوت یک دوست یهودی دندانپزشک به کنیسۀ یهودیان به مناسبت سال نو یهودی در فرانکفورت دعوت شدم.
دربان آنجا که همۀ یهودیان را عینا میشناخت، به آنی فهمید که من شناس نیستم. چهرۀ غیر آلمانی من، او را واداشت که از ورود من ممانعت به عمل آورد. از من پرسید که چه کسی هستم. دوستم جواب داد که من میهمان و همراه او میباشم. از من کارت هویت خواست. سپس از من پرسید که نام من برخواسته از کجاست. به محض اینکه فهمید من ایرانیم، چهره اش متغیر شد و نوع حرف زدنش خصمانه و بی ادبانه. سپس با قلم و کاغذ شروع کرد مشخصات من را یادداشت کردن!
کارت هویت من را که پس داد، به من گفت که مشخصات من را در اختیار پلیس قرار خواهد داد. تمام جریان جلوی در پایان یافت. دوست من نیز بسیار ناراحت بود و شروع کرد به داد و فریاد که:" از وقتی که شما دهاتیان پایتان به اینجا باز شده، دارید آبروی ما را میبرید..."
سپس برای نشان دادن اتحاد با من، خودش هم از ورود به کنیسه سر باز زد.
با هم به قهوه خانه ای رفتیم و او به من چند توضیح داد که بسیار برایم جالب بود.
او توضیح داد که از وقتی که دیوار کمونیسم فرو ریخته است، سیل یهودیان از اروپای شرقی به اروپا و خصوصا آلمان و آمریکا سرازیر شده. گرچه یهودیان آلمان مانند یهودیان روسیه و لهستان از نوع اشکنازی میباشند، ولی لهستانیها از فرقه های رادیکال و خر مذهب هستند تا فرقه های معتدل و اجتماعی.
آنها همانانی هستند که لباسهای عجیب و غریب میپوشند و مواظبند که بدنشان با بدن زن تماس پیدا نکند.

Bildergebnis für Ultraorthodoxer JudeBildergebnis für Ultra-orthodoxer Jude

حین صحبت کردن با زنان، به پایین نگاه میکنند تا به جهنم نروند. حتی برای اینکه نجس نشوند، در هواپیما چیزی شبیه کاندوم میپوشند تا بدنشان با تماس با بدن کافران و یا زنان، نجس نشود.


بعضیها ادعا میکنند که این افراد "کوهن" هستند و به دلایل مذهبی اجازه ندارند که پا در یک گورستان گذاشته و یا بر فراز یک گورستان پرواز کنند. که بسیاری از یهودیان به این ادعا نیشخندی میزنند.
در ضمن ایشان شنبه ها بیرون نمیروند و از وسایل خاصی مانند تلفن و اتومبیل استفاده نمیکنند. افرادی از آنان، کسانی را که در شهرکهای ایشان شنبه ها حرکت کنند و یا از موبایل استفاده کنند را با سنگ و یا با مواردی با چاقو میزنند.
اینها دقیقا کسانی هستند که از روسیه و لهستان پایشان به اروپا باز شده است. دوستم تعریف کرد که این موجودات با حیله و خشونت، یهودیان بومی آلمان را از کنیسه ها فراری داده و افراد خود را جایگزین میکنند. همین افراد هستند که به علت تعداد زیاد خود، یهودیان قدیمی در اسرائیل را خانه نشین کرده و سیاست را به دست گرفته اند. بسیاری از یهودیان غربی، دوباره به آمریکا بازگشته اند. همینها هستند که آبروی یهودیان قدیمی را هر روز میبرند.
دوستم تعریف کرد که اورشلیم یکی از بزرگترین جوامع همجنسگرا در خاورمیانه را دارد و بیشتر یهودیان صلحجو با فلسطینیان توسط همین یهودیان روس و لهستانی به حاشیه رانده شده اند.
ولی از وقت ورود این "دهاتیها" روند صلح با اعراب کند شده و همینان هستند که در مناطق فلسطینی شهرک میسازند و نه یهودیان قدیمی.
به نظر او این وضع ادامه خواهد یافت اگر تعداد این "دهاتیها" از بلوک سابق شرق ادامه یابد.

هیچ نظری موجود نیست: