۱۳۸۸ تیر ۱۴, یکشنبه

ترکان و سقوط اخلاقی و فرهنگی در ایران (1)

shahed-bazi.jpg

اصولا باید سامانیان را مسئول به قدرت رسانیدن ترکان دانست. سامانیان با معزل خیل عظیمی از ترکان که برده آزاد شده و بیکاران بودند، مواجه شدند. از روی حس مسئولیت و نوع دوستی مفرط ایشان، ترکان را در ارتش به کار گرفتند تا ترکان را از خیابان جمع کنند. این باعث شد که ترکان کمتر نیازی به دزدی و غارت دیدند و ایران کوتاه مدتی امن شد. ولی با ورود به ارتش و غصب مناصب ارتشی، ترکان درآن دوران دست به کودتا زده و قدرت را از دست ایرانیان خارج کردند. سقوط اخلاقی در ایران نیز با به قدرت رسیدن ترکان شروع شد.
لواط و خشونت که تا به امروز در فرهنگ ترکی جای محکمی دارد، وارد ایران گشت. تا به آن روزگار، لواط فقط در دوران حمله یونانیان در ایران شناخته شده بود که به تدریج خارج شد.
آقای سیروس شمیسا در کتاب ممنوع شده خود به تفضیل و با ارائه مدرک، ثابت مبکند که لواط پدیده ای ترکی میباشد. این کتاب صرفا پژوهشی بوده و با دیدی علمی به این پدیده در ایران نگریسته است. به نظر دکتر شمیسا، شاهدبازی(لواط) در ایران دو آبشخور داشته: یونانی و ترکی. ایشان بزرگترین عامل شیوع لواط در ایران را عدم حضور زن در جامعه ایران میداند . و بر کسی پنهان نیست که تا چه حد ترکان زن ستیز میباشند. شاهدبازی نه در ایران باستان سابقه داشته و نه در قرون اولیه ورود اسلام به ایران.از دوره‌ سامانیان که ترکان، اندک اندک وارد مقامات لشکری می‌شوند، شاهد بازی رشد یافته و رواج می‌گیرد. در دورهغزنویان که ترک‌نژاد بودند لواط نزد آنان مرسوم و عشق مرد به مرد، امری عادی تلقی می‌شد.عشق سلطان محمود غزنوی به غلام ترکش، ایاز مشهورترین سند در این مورد است.
در مینیاتور پایین، سلطان محمود (در لباسی سرخ)و ایاز (در لباسی سبز) دیده میشوند.

۲ نظر:

bachepars گفت...

درود بر افشین نستوه

ناشناس گفت...

کتاب "شاهد بازی در ادبیات پارسی" را در وبلاگ خود برای دانلود بگذارید