۱۳۹۷ بهمن ۲۶, جمعه

گذار حزب سبزهای آلمان از طفولیت تا به دوران بلوغ نسبی (1)

بنیانگذاری یک حزب کار آسانی نیست. حزب سبزهای آلمان یک نمونۀ عالی در این  مورد است. ولی حتی بنیان یک حزب هم تاریخچه ای دارد. باید دید که یک حزب دوران طفولیت خود را کجا گذرانده است. سوای اینکه باید پایه های حزب سبزهای آلمان را در چند جای مختلف جستجو نمود، ولی در مجموع این حزب از گوشه ای محدود به پا خواست. 
قدیمی ترین رد پای یک جناح این حزب را میتوان به سال 1970 در گروه Sozialistisches Patientenkollektiv (جمعیت بیماران سوسیالیستی) یافت.
این جمعیت به تاریخ 12فوریۀ 1970 به رهبری آقای Wolfgang Huber در شهر نورنبرگ اعلان موجودیت کرد که از عضویت او و 52 بیمار روانی تشکیل شده بود.
فرضیۀ این گروه که در اساسنامۀ آن درج شده بود، این است که کلیۀ بیماریهای روانی که سرمنشأ آن جامعه است، گناه آن به گردن کاپیتالیسم میباشد چرا که کاپیتالیسم جامعه را بیمار میکند. و تا وقتی که کاپیتالیسم نابود نگردد، این بیماریهای روانی نیز ریشه کن نمیشوند. 
نمیدانم که سن خوانندگان این سطور قد میدهد یا نه. ولی زمان رژیم پیشین نیز گروههای چپ که عموما از حزب توده خط میگرفتند نیز شروع به مطرح کردن چنین تئوریهایی کرده بودند. ولی بعدها نتوانستند توضیح دهند چرا بدترین آدمخوارهایی مانند Andrei Chikatilo که در یک سیستم کاملا کمونیستی به دنیا آمده و در آن تربیت شده بود، قادر شد حداقل 53 زن  و بچه را به قتل رسانیده و قسمتهایی از بدن آنان را بخورد. او یک معلم بود!
گروه "جمعیت بیماران سوسیالیستی" هرگونه تراپی بیماران روانی را رد میکرد، اگر این تراپی یک "حرکت انقلابی" را شامل نمیشد. این حرکت انقلابی میباید جامعه را یک قدم به سوسیالیسم نزدیک کند تا پس از شفا دادن به جامعه، شفا دادن به بیمار روانی هم موثر گردد.
ایشان به روانپزشکی مدرن تهمت میزدند که آنها میخواهند فرد بیمار را فقط برای زندگی در یک جامعۀ بیمار آماده کنند و بس.
تعداد اعضای این جمعین پس از 4 ماه از 52 به 150 نفر رسید که همگی بیمار روانی بودند.
پس از اینکه دانشکاه هایدلبرک از از بهترین دانشگاههای آلمان میباشد، آقای Huber  را اخراج کرد، پس از شکایت وی به دادگاهی که خودش آن را قبول نداشت، دادگاه حکم داد که دانشگاه هایدلبرگ باید پول سالنهای برگذاری این جمعیت و حقوق آقای Huber را باید همچنان بدهد. 
پس از اینکه یک بیمار روانی عضو این جمعیت به علت مداوا نشدن خودکشی کرد، این سازمان علت خودکشی این فرد را به گردن جمعه انداخته و اعلان نمود که خود را "رادیکالتر" خواهد کرد. این گروه خود را بنا به اظهارات خود، به گروه جپ تروریستی بادرماینهوف نزدیک نموده و به آن گروه یاری رسانید.
بعدها پلیس در مقر این سازمان اسلحۀ گرم و مواد منجره پیدا کرد. 
پس از به زندان رفتن آقای Huber، اعضای بسیاری از این گروه رسما عضو گروه تروریستی بادماینهوف شدند و افراد بسیاری را به قتل رسانیدند.
به تدریج شهرت و معنی کاری این گروه از بین رفته و به تدریج و به طور غیر رسمی منحل شد.
این نوشتار ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست: