۱۳۹۷ اسفند ۴, شنبه

کارل مارکس، خدمتکار خانواده و پسرش



کارل مارکس 46 ساله بود که خدمتکار خانواده Helena Demuth صاحب یک پسر گردید. این پسر که بعدا Henry Frederick Demuth نام گرفت، به روز 23 ژوئن 1851 به دنیا آمد.
این پسر حاصل خیانت مارکس به همسرش با خدمتکار خانواده بود. از ترس اینک مبادا فرضیه ها و تئوری های مارکس به خاطر این بچۀ ناخواسته خدشه بپذیرند، فریدریش انگلس تمامی مدارک و نامه هایی را که نشان میداد  این بچه، فرزند کارل مارکس میباشد را نابود کرد. 
انگلس حتی برای گمراه کردن دوستان و فامیل مارکس، پدرخواندگی این بچه را به عهده گرفت. انگلس بر آن بود که تنها در صورتی این خیانت جنسی مارکس را عیان سازد اگر مارکس با این بچه رفتار خوشایندی نداشته باشد. 
برای اولین بار آقای Werner Blooberg موفق شد پرده از این سر خانوادۀ مارکس در دهۀ 60 بردارد. آقای Bloomberg استاد دانشگاه آمستردام در رشتۀ تاریخ آلمان و بنیانگذار جبهۀ سوسیالیستی بود. 
حتی تاریخدان ژاپنی به نام Chushichi Tsuzuki موفق نشد پرده از سرنوشت پسر کارل کارکس بردارد. این پسر 50 سال از صحنۀ مبارزات سوسیالیستی محو شد.
چند سال پیش یک ژورنالیست به نام David Heisler موفق گردید که مقداری از سرنوشت پسر مارکس را رهیابی کند، با اینکه سعی شده بود آثار وجود او را به طرز ماهرانه ای از صحنۀ تاریخ بزدایند.
آقای Heisler موفق  شد پسر خواندۀ Henry Frederick  Demuth را پیدا کند. او Harry Demuth نام داشت که در آن زمان 90 ساله بود.
آقای Heisler  از Harry مطلع میشود که Frederick پیش یک خانوادۀ دیگر بزرگ میشود که بعدها به خرج انگلس، اسلحه سازی را یاد میگیرد. همسایه ها خاطرِ خوبی از او داشته اند. آنها میگویند که Frederick بعدها موهایش را دائما رنگ میکرده تا جوانتر به نظر برسد.
مارکس هرگز اجازه نداد که Frederick برای مادرش به اتاقهای دیگر خانه بیاید. او فقط حق داشت مادرش را در آشپزخانه که در ورودی مجزایی داشت ملاقات کند.
با اینکه مارکس مایل بود که رابطۀ خویشاوندی خود با Frederick را پنهان سازد، ولی این چیزی نبود که دوستان او آن را ندانند. حتی خانوادۀ Bebel که از دوستان نزدیک خانوادۀ مارکس بودند، به این موضوع در نامه های خود اشاره میکردند که این پسر چقدر از نظر شباهت با کارل مارکس شبیه است. 
 برای خواندن اصل این نوشتار در مجلۀ معتبر اشپیگل آلمان، اینجا کلیک کنید.
یک لینک دیگر در مجلۀ اشپیگل به زبان آلمانی موجود میباشد که میتوانید اینجا کلیک کنید.
---------------------
جالب اینجاست که مارکس که تا آن موقع که خدمتکارش از او حامله نشده بود، تمرکز حواسش پول و کاپیتال بود. ولی به محض اینکه پسرش به دنیا میآید، او موضع بخوصی نسبت به جایگاه خانواده میگیرد. او به ناگاه "خانواده تبلور مالکیت خصوصی" میباشد را مطرح میکند!
به گفتۀ او "در جامعۀ سوسیالیستی که باید در مسیر حذف مالکیت خصوصی حرکت کند، خانواده نیز باید به عنوان یک مظهر مالکیت خصوصی حذف شود. این را در صفحۀ 49 کتاب کاپیتال به آن اشاره میکند.
او مینویسد:" خانوادۀ کنونی، این خانوادۀ بورژوایی بر چه اساسی بنیاد نهاده شده است؟ بر اساس سرمایه و نفع شخصی!... آیا به ما حمله میکنید که ما میخواهیم به استثمار فرزندان توسط پدران و مادران خاتمه دهیم؟ درست است. ما به این جنایت پایان میدهیم!...".
درک مارکس از رابطۀ انسانی میان والدین و فرزندان بسیار غیر انسانی و غریب است. او رابط ای عاطفی میان این دو نمیبیند. او قادر به دیدن عشق پدر و مادر به فرزند خود نیست. او پدر و مادر را عامل استثمار و فرزندان را بردۀ این رابطۀ بورژوازی میداند که باید از بین برود...!

هیچ نظری موجود نیست: