۱۳۹۷ بهمن ۲۳, سه‌شنبه

به مناسبت 22 بهمن: پرفسور سیروس خالدپور

Arbeitsbuch Histologie - Cyrus Khaledpour

پرفسور خالد پور متولد سال 1934 در تهران بود. دکترای پزشکی خود را در دانشگاه تهران به سال 1971 گرفت. از سال 1974 تا به سال 1976 استادیار دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تهران بود. پس از انقلاب به آلمان آمده و در دانشگاه مونیخ و سپس در دانشگاه شهر ماینس تا به سال 1999 مشغول به تدریس بافت شناسی شد. پس از بازنشستگی به همراه چند پزشک دیگر مرکز درمانی و بهداشتی "نکیسا" را بنیان گذاشت و همین چند سال پیش درگذشت. او از خود دو دختر به جای گذاشت که یکی از ایشان پزشک و دیگری را درست نمیدانم.
برای کاری به دانشگاه ماینس رفته بودم که به طور تصادفی شاهد بحث یک دانشجو با یک پرفسور به زبان پارسی شدم. گویا بحث سیاسی بود. یکدفعه پرفسور خالدپور فریاد زد:" همین شماها بودید که زمان انقلاب تمام میکروسکوپهای دو چشمی کارل سایس را که من و پرفسور بافت شناسی از آلمان تهیه کرده بودیم، با چماق شکستید...."!
پس از چند هفته که با هم آشنا شده و با هم دوست شده بودیم، جریان را از او پرسیدم. او هم قیافه اش دوباره در هم رفت. برایم توضیح داد که کوتاه مدتی پیش از انقلاب با پول زیادی، دانشکدۀ بافت شناسی و پزشکی تهران تعداد زیادی میکروسکوپ درجه یک از شرکت کارل سایس آلمان خریده بودند که پرفسورها به آن افتخار میکردند.
انقلاب که شد، دانشجویان انقلابی برای نشان دادن انزجار خود از رژیم ستمشاهی، با چماق تمامی این میکروسکوپها را خرد و خاک شیر کرده بودند. 
این عمل بر روحیۀ پرفسور خالدپور بسیار تأثیر گذاشته بود.
توجه داشته باشید که دانشکده های بافت شناسی آلمان(حد اقل در ماینس و فرانکفورت) تا امروز فقط میکروسکوپهای ارزان قیمت یک چشمی دارند.
یاد پرفسور خالدپور به خیر و روحش شاد.
چون عکسی از او پیدا نکردم، عکسی از کتاب بافت شناسی او در آلمان برایتان میگذارم.

هیچ نظری موجود نیست: